7 gode råd til at få produktbeskrivelser der sælger

Det er verdens nemmeste fejl at begå, men på trods af dette, bliver den ofte begået. Fejlen er simpelthen, at man bruger sin produktbeskrivelse til at beskrive sit produkt. Men formålet med teksten er at give kunden årsagen til at foretage købet.

Her får du 7 gode råd til produktbeskrivelser, der sælger.

1. Fokuser på køberen

Dette er en øvelse du skal gøre ved alle former for kommunikation. Når du blot tænker på alle de potentielle kunder der kan købe den og vælger at ramme bredt, ender du med ikke at ramme nogle. Den bedste produktbeskrivelse tager udgangspunkt i en segmenteret målgruppe, og er personlig.

Forestil dig den ideelle køber, og skab en persona herudfra. Hvilken form for humor kan vedkommende lide? Hvilken måde tales der på? Hvilke interesser er der at arbejde med? Og, hvilke spørgsmål siddes der med op til et køb?

Overvej hvordan du ville tale til din ideelle køber, hvis i stod i en fysisk butik med øjenkontakt. Det er det scenarie du skal forvandle, til en fortælling, som præsenteres på din hjemmeside.

 

2. Lok med fordele

Når det kommer til ens egne produkter, som man tænker på om natten, er det nemt at komme med en længere roman om hvordan den nye feature gør alting meget bedre og hvor seje enkelte specifikationer er.

Problemet er her, at besøgende ikke er så interesseret i den umiddelbare udvikling, omkring ting der ikke giver mening. De vil helt konkret vide hvilke fordele der er, og hvordan det kommer dem til gode. Derfor bliver du nødt til at fortælle om fordelene, i forlængelse af de egenskaber dit produkt har.

Her er en produktbeskrivelse af en jakke fra Hummel: (https://hummel.dk/produkter/classic-bee-mens-hybrid-jkt-080828-phantom-melange?gn=611623)


hummel® CLASSIC BEE MENS HYBRID JKT er den perfekte kombination af den klassiske vindjakke og den lækre fleecejakke, og den har det bedste fra de to verdener. Det bløde fleecestof føles utrolig behageligt mod huden, mens nylonmaterialet holder kulden ude. Den har en maskulin silhouette med en praktisk hætte og et tommelfingerhul, som giver et funktionelt og sporty look.

Hummel fortæller ikke kun her at det er fleece, men at det føles behageligt mod huden – der fortælles også hvordan nylonmaterialet holder kulden ude.

Overvej fordelene ved dine features. Hvordan skaber dit produkt glæde, sundhed eller i det hele taget værdi hos køberen. Hvilke problemer løses der.

Sælg hele varen, dette inklusiv oplevelsen.

 

3. Undgå ‘Ja ja…’-sætninger

Når vi løber tør for ord, og ikke rigtig ved hvad der yderligere skal tilføres produktbeskrivelsen, falder vi ofte i hullet, og bruger sætninger som “høj kvalitet”.

Det er en ‘ja ja’-sætning. Når en besøgende læser ‘høj kvalitet’ tænker man “ja ja, det siger de allesammen”. Det er underforstået, at ens produkt er godt. Har du nogensinde læst en produktbeskrivelse hvor der står, ‘dårligere end gennemsnittet’?

Du mister evnen til at forføre og bliver hurtigt mindre troværdig. Det er en meget nem måde at miste dine besøgende på, og herigennem tabe omsætning. Har du faktisk et produkt der virkelig sparker R**, så forsøg at beskriv det med assisterende sætning.

Det kan gøres med bullet points, der alle giver indtryk af netop ‘høj kvalitet’, uden at bruge ordene. Lad os tage ‘handsker af høj kvalitet’ som eksempel.

  • 100% håndlavet handske, med perfekt pasform
  • Plet og vand-resistent læder, skabt til at være holdbar i dårligt vejr og holde dine hænder varme

Ovenstående bulletpoints fortæller om fordele, og minimerer risikoen for at miste momentum.

 

4. Tal til fantasien og forestillingen om at bruge produktet

Undersøgelser har bevist at forbrugeres ønske om at få et produkt stiger, i takt med fysisk kontakt.

Desværre, er det ikke så nemt at skabe gennem en online forretning. Dine besøgende har ikke mulighed for at holde dit produkt og se det klart foran sig. Af løsninger hertil at der profesionelle billeder og videoer – men der er også mulighed for at påvirke den potentielle kunde med tekster. Det er nemlig effektivt at tale til vedkommendes fantasi, og lade dem stå med en forestilling om at bruge produktet, og her herigennem skabe et decideret behov.

Lad os tage denne Star Trek pizza slicer som eksempel: https://www.thinkgeek.com/product/dea2/

Space… the final frontier. These are the voyages of the starship Enterprise. Its five-year mission: to explore strange new pizzas, to seek out new toppings and new cheeses, to boldy cut pizza where no man has cut before! Yes, this officially-licensed Star Trek collectible is everything you hoped it would be. The laser-etched stainless steel blade and solid metal construction make it perfect for battling Romulans in the neutral zone or slicing pizzas with precision.

Her formår Think Geek at skabe en heroisk fortælling, der skaber broen mellem den ideelle læser og produktet. Det er Star Trek fanen, som elsker pizza, og søger en slicer til hjemmet. Kan det blive meget bedre? Umiddelbart vil jeg mene, at denne type tekst i høj grad udkonkurrerer mange kommunikative værktøjer, digitalt og fysisk.

 

5. Forfør ved at tale til sanser

Arbejder du indenfor restaurationsbranchen eller sælger snacks / andre spiselige ting, kender du sikkert til det med at tale til sanserne når et salg skal igennem.

Læs her hvordan en flødekaramel-chokolade beskrives på vidunderlig vis: https://www.greenandblacks.co.uk/g-b-s-butterscotch-100g-bar.html

Golden deliciousness. The Golden one. Butterscotch is a traditional type of hard toffee that’s made from very simple ingredients, mainly sugar and butter. But we use rich, thick molasses to give ours a treacly taste that punches through the chocolate beautifully.

Ikke nok med at teksten taler til vores smagssanser, så lyder ordene tilmed lækre og smukke. Og så hjælper billeder med at få det hele til overordnet at være indbydende.

Tillægsord er dog ikke de nemmeste at bruge, altså hvis det skal være effektivt. Det er nemlig således, at de typisk ikke tilfører det store, men i stedet bør fjernes, for at holde en tekst ren. Når det så er sagt, er tillægsord der appellerer til sanser en anden historie, da de skaber en oplevelse for læseren, når teksten gennemgås.

 

6. Frist med social proof

Når der er tvivl omkring hvorvidt man skal købe eller ej, tilgås andres viden typisk. Det kan være igennem TrustPilot eller lignende hjemmesider. Du har her mulighed for at påvirke dine besøgende med udtaler og anmeldelser, på din side, fra tidligere kunder, som fortæller om deres oplevelse. Det er med til at skabe tryghed og tillid.

I forlængelse af det, såfremt du har mulighed for det, benyt da presseudtaler, da det i høj grad er noget vi som mennesker stoler på. Tag gerne udsnit, som går ind og beskriver det enkelte produkt du skal have beskrevet, så der i høj grad kommer relevans til dit indhold, og det ikke blot er en general ros.

 

7. Gør teksten let-læselig med mulighed for at skimme

Har du en god struktur på din hjemmeside, eller er det hele bare plottet ind sådan lidt halvtilfældigt uden større overvejelser. Den endelige brugsoplevelse for kunden er mange gange altafgørende. Sørg for at din hjemmeside har ordentlig opstillet struktur, der gør det skimtbart, så der ikke går for meget tid med at lede, men i stedet at blive klogere og skabe værdi.

Yderligere, skal du passe på med ikke at gemme din produktbeskrivelse for langt væk, da det er din ‘sælger’ i den digitale verden, som i sidste ende skal hive salget hjem. Nogle ting du kan fokuserer på, ved din tekstopsætning er:

  • Benyt let-læselige bulletpoints
  • Brug overskrifter til at fange opmærksomhed, og give indsigt i indhold
  • Sørg for ikke at have det hele sammenklumpet
  • Undgå skriftstørrelse 8, da ingen kan læse så små ting….

Har du nogle tilføjelser?

Smid en kommentar herunder og lad mig høre om disse råd giver mening for dig, eller endnu bedre hvilke erfaringer du har med produktbeskrivelser.

Fortsat god dag, og tak fordi du læste med!

Medejer af Alfabeto - digital nørd med udgangspunkt i marketing og data.

3 comments On 7 gode råd til at få produktbeskrivelser der sælger

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer