Danske webshops taber millioner på dårlige produkttekster

DIBS, som er en betalingsløsning fra NETS, har for nyligt udsendt årsrapport, der viser nogle rigtig interessante tal, især for webshopejere. Tallene indikerer dog en kedelig tendens, nemlig at 4/10 potentielle købere springer fra, bl. a. grundet manglende tillid til webshoppen. Tilliden halter især ved information om produktet, og det er netop grunden til, at jeg skriver dette blogindlæg.

Tallene for 2016 ser således ud:*

Som webshopejer bør du reagere…. NU!

4/10 personer der springer fra købet, fordi de bl. a. mener, at produktteksten halter og ikke giver tilstrækkelig information, er 4 for mange. Det er på tide, at teksterne får fokus og at man anerkender tekstens evne, nemlig at kunne overbevise. Man kan gøre meget selv for at skrive den gode produkttekst, og jeg har tidligere skrevet et blogindlæg, som netop går i dybden med hvordan du skriver den gode produkttekst – det synes jeg, du skal læse, for så er du allerede godt på vej, hvis du oplever at dine kunder smutter før de køber.

3/6 punkter i billedet indikerer, at teksten var for dårlig på webshoppen. Punkterne omhandler nemlig:

  • Utydelige vilkår – altså er de ikke beskrevet godt nok.
  • Utilstrækkelig information – man er usikker på, hvad man køber.
  • Mistillid – denne bliver omfavnet af de 2 øvrige punkter.

Hvis teksten havde været tilstrækkelig – og velskrevet (vigtigt!) – ville webshoppen derimod have opnået følgende:

  • Letforståelige (skrevet til det rette publikum) vilkår og handelsbetingelser.
  • Ordentlig information om produkterne, der ofte gør, at kunder, grundet tillid, gerne køber mere end ét produkt.
  • Generel forståelse for webshoppens udbud, dens betingelser, afklaring af forventninger, m.v.

En rapport foretaget af Shortfarm understreger vigtigheden i gode produkttekster. Den fortæller bl. a. følgende: “When it comes to brand trust, the vast majority (86%) said they would be “unlikely” or “very unlikely” to make a repeat purchase with a retailer that provided inaccurate product details”.

Jeg skriver og skriver, men det hjælper simpelhen ikke..

Sidder du og tænker, at du netop har brugt meget tid på dine tekster, men at dine potentielle kunder alligevel smutter? Så skal der andre løsninger på bordet. Når man ikke kan bygge sit eget køkken, må man ringe til HTH. Det samme gælder med tekster. Du ved utrolig meget om dine produkter og det at drive en webshop, men det er ikke altid lig med, at du ved nok om det at skrive tekster og formidle til den rigtige målgruppe – og give den nødvendige information. OG DET ER FINT! Der er intet i vejen med, at man ikke kan det hele, for netop af den grund findes der andre virksomheder med andre kompetencer, end din.

Så når du opretter dit næste produkt på din webshop, eller beslutter dig for at igangsætte en optimering, så overvej om din tid er bedre brugt på at lade andre om at skrive teksterne. I sidste ende kan det være denne beslutning, der afgør om netop din webshop overlever konkurrencen.

*Tallene for 2017 er også blevet udgivet og tendensen, man så i 2016, gør sig også gældende i 2017. Klik her for at se de nye tal, som 1:1 ligner tallene for 2016.

Jeg er medejer af Alfabeto. Arbejder primært med produktudvikling, Kundehåndtering og PR. Og så elsker jeg at skrive om en hulens masse.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer