Den bedste Landing Page gennem Google Ads

Når man arbejder med pay-per-click (PPC) og Google Ads (som tidligere hed AdWords), bliver der ofte fokuseret meget på klikpriser, rater og kvalitetsscore. Det lyder måske også som den rigtige tilgang, taget navnet i betragtning. Dog har det altid været en nøglefaktor for gode resultater at håndtere trafikken korrekt, når først klikket har fundet sted. For hvis klikket ikke fører til handling, så lever siden ikke op til sit formål. Og så går investeringen i Google Ads i vasken og man får en dårligere rangering af Google. Det du skal overveje er landing page optimering.

Derfor er det fantastisk, at Optimize og Google Ads nu har gjort det muligt at teame op. Det er nu nemmere end nogensinde at ændre, og målrette oplevelsen på siden, baseret på hvor trafikken kommer fra. Nu er du endelig sikker på at få vækst for pengene, når du investerer i klik.

Det kræver ingen kodning at lave forskellige versioner af din landing page og så er det dejligt nemt at sætte op. Samtidig kan du få skræddersyet rapportering baseret på dine mål, og nemt afgøre hvilken version af din side der er bedst til formålet. Som en ekstra finesse, kan al denne data nu også findes i Google Analytics.

Sådan kobler du Optimize og Google Ads sammen

Med en opkobling af Optimize og Google Ads, er der mange muligheder for at optimere brugeroplevelsen for dine besøgende, og lade klik føre til handling. Dog er det vigtigt at sætte det op korrekt.

  1. Du starter med at forbinde din Google Ads og Google Konto.
  2. Herefter skal du tillade automatisk tagging.
  3. Til sidst linker du din Optimize konto med din Google Ads konto.

Nu er du klar til at optimere brugeroplevelsen for dine besøgende, der kommer fra Google Ads annoncer. Du kan både optimere for trafik der kommer fra søgeresultater, såvel som shopping.
Du kan lege med annoncetypen, men også begynde at eksperimentere med både konti, kampagne, annoncegruppe og søgeord. På den måde kan du lave meget specifikke ændringer for at skræddersy brugeroplevelsen for den besøgende, som var interesseret i din Google Ads annonce.

Tips til hvad du kan teste

(Tilbage i december udgav vi en indlæg omkring en test vi selv kørte. Her kan du læse om hvordan vi optimerede vores forside)

  1. Strømligning af din side

Det handler om at finde den bedste balance i hvad der skal fortælles på en landing page. Vurder hvornår det bliver for meget indhold, eller hvornår siden bærer for meget præg af reklameindhold. Som den kendte udtryk “Less is more”, er det præcis nøglesætningen for landing pages. Sørg også for at der ikke er for mange muligheder for kunden, gør forsiden målrettet og enkel. Desuden er det vigtigt at den besøgende ikke kommer til at navigere væk fra dit business goal med menuen.

Se følgende eksempel:
Fulde version:

Upwork landing page example 1

Strippet version:

Upwork landing page example 2

Hjemmesiden har samme url, men her bliver der splittestet på, om der kommer de bedste resultater ved at have den strippede version, uden navigation med én primær CTA, eller den fulde version, hvor man som bruger har flere forskellige muligheder.

 

Udover at være strippet, så har Upwork også opsat siden således, at filter options allerede er udfyldt med gode muligheder, for at gøre landing pagen endnu bedre.

  1. Nye brugere kontra tilbagevendende brugere

    Har en besøgende været på din side før, er intro-tekster og Top-funnel forklaringer højst sandsynligt mindre værdifulde. Du kan opsætte det således, at tilbagevendende brugere får en mere målrettet form for kommunikation. Det kan måske være et tilbud eller mere fokus på værdiskabelsen og ekstra brug af CTA.

  2. Forskellige former for konverteringer

    Du har sikkert opstillet et hav af forskellige kampagner – og selvom dit mål med dem er det samme, bør du overveje at optimere omkring både hårde og bløde konverteringer. Det skal forståes således, at hvis du kan se søgninger med “nær mig”, så kan du fokusere på den geografiske lokation, og enkeltheden i at finde dig fysisk. Måske kan du tilføje en pop-up, der viser en rute via GPS. Det vil være irriterende med sådan en pop-up, hvis du fx bare har tilgået siden på mere generel vis.

  3. Geografisk målretning

    Du har med garanti allerede set, hvordan trafik har en særpræget adfærd, alt efter hvilken del af landet de kommer fra. Selv i så lille et land som Danmark, er der kulturelle forskelle der gør, at du ikke kan tale optimalt til alle danskere på en og samme tid. Den gode tekst til den lokale restaurant fra Sønderjylland, vil med garanti have en anden kommunikation end den lokale restaurant i det centrale København.

Det vil dog i højere grad virke, når du har et internationalt produkt, og ønsker at konvertere besøgende på tværs af lande.

Google Optimize bonus tip

Google Optimize kan også hjælpe på almindelige A/B-split tests, på din hjemmeside.

Vi har tidligere udgivet et blogindlæg omkring hvordan vi selv forbedrede vores metric: sider pr. session med 32%. Hvordan vi gjorde det, kan du læse om her: Kender du til splittest og Google Optimize.

Medejer af Alfabeto - digital nørd med udgangspunkt i marketing og data.

1 comments On Den bedste Landing Page gennem Google Ads

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer