Den gode produkttekst – hvordan?

Hvordan skriver man den gode produkttekst? Produktteksten som både fanger læseren og giver vedkommende lyst til at købe produktet, men som også spiller en rolle ift. Google. Lad os først og fremmest kigge på, hvad en produkttekst egentlig er.

Produkttekst 101

Produktteksten er selvfølgelig beskrivelsen, der har til opgave at gøre dit produkt interessant. Selve produktet spiller ikke den store rolle her, da teksten uanset produkt, har samme formål., Formålet kan opnåes på forskellig vis, hvilket vi vil kigge på senere i blogindlægget, men dit fokus bør ligge på, at du skal bruge produktteksten til at få solgt x produkt.

Produktteksten til læseren

Få besøgende til at forelske sig i den gode produkttekst
Den gode produkttest

 

Lad os få vendt denne del hurtigt, for når alt kommer til alt, så er det læseren, du skriver til, når du skriver produkttekster. Når du går i gang med udførelsen af teksten, er det en god idé at overveje hvorfor læseren skal/vil læse teksten, og deraf finde ud af hvordan du skal vinkle den. Her kommer det i høj grad an på hvilket produkt, du har med at gøre. Nogle produkter er unikke og har ikke stort behov for den sælgende produkttekst. Andre produkter forhandles hos mange, hvorfor det i høj grad er vigtigt, at du formår at sælge produktet på din webshop. Altså når vi stille og roligt formålet: hvilken rolle skal produktteksten spille ift. produktet?

Hvorfor sælger produktteksten ikke?

At åbne en butik i København er ikke det samme som at åbne en butik i Odense. Der er, på trods af samme land, og ikke forfærdelig mange kilometer imellem de to byer, forskellige købskulturer. Det samme gør sig gældende ved produkter – man bliver nødt til at tænke produkt og målgruppe ind, når man sætter sig for at skrive produkttekster. Hvis har at gøre med produkter til mange tusinde kroner, vil du ikke skrive produkttekster med det formål at sælge produktet i første omgang – simpelthen fordi kunderejsen er længere. Her skal din tekst i højere grad oplyse og skabe tryghed omkring dig som afsender og forhandler.

Har du derimod med produkter til færre penge, jamen så vil dine besøgende være mere tilbøjelige til at købe, hvis produktteksten er i stand til at sælge – risikoen ved købet er ikke nær så høj her, hvorfor overvejelsesfasen er betragtelig kortere. Med andre ord, så vil du her være mere interesseret i hvorvidt dine produkttekster er i stand til at overbevise og dermed sælge.

Produktteksten skal findes af Google

Nej, ikke nødvendigvis. Du kan – og bør – skrive mange tekster på din hjemmeside, der appelerer til Google’s algoritmer, men ikke ved produktbeskrivelser. Først og fremmest er disse tekster simpelthen for korte til for alvor at rykke ved noget. Og for det andet, så køber Google ikke dine produkter, det gør mennesker derimod. Produktteksten er sidste stadie, inden købet – denne tekst skal overbevise besøgende, ikke indfange dem.

Det hemmelige trick til den gode produkttekst

Når vi hos Alfabeto skriver produkttekster gør vi det ud fra en klar strategi, som gør arbejdet med teksterne langt nemmere. Vi lader tekst og billede samarbejde. Billedet af produktet fortæller ofte meget mere, end man kan skrive i en produkttekst. Men billedet fortæller ikke essentielle ting, og det er ofte disse kunderne søger, når de befinder sig i overvejelsesfasen.

Lad os tage en powerbank som eksempel. Vi ved alle hvordan en powerbank ser ud. Nogle powerbanks har 2 indgange, andre har 1. Dette kan et billede af powerbanken oplyse os om. Men billedet kan ikke fortælle os, hvor mange mAh powerbanken har, hvilket jo nok er det vigtigste, da det er sigende ift. om den kan lade telefonen op 1 eller flere gange. Ligeledes fortæller billedet heller ikke noget om vægten – vi gider trods alt ikke at rende rundt med en mursten i lommen.

Ved at billeder får lov at oplyse om de åbenlyse ting, mens teksten oplyser om de mere centrale ting, opnår du en tekstlænge som er passende ift. at køberen rent faktisk læser den og bliver klogere – det fører ofte til salget.

 

Jeg er medejer af Alfabeto. Arbejder primært med produktudvikling, Kundehåndtering og PR. Og så elsker jeg at skrive om en hulens masse.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer