Er en freelancer et godt fit til dit team?

At arbejde med freelancers kan hjælpe din virksomhed med at opnå kompetencer, der ellers ikke ville være mulige. Der er enormt mange fordele, blandt andet på grund af fleksibiliteten en freelance-ansættelse bringer, men også på grund af at du som virksomhed kan slippe for administrative omkostninger.

Det helt svære er så, hvordan du blandt en masse forespørgsler og ansøgninger, finder frem til de kandidater, som passer bedst til dig.

Her får du et par råd til hvordan du kan gribe situationen an:

 

Sæt baren højt

Det kan være en skræmmende tanke at skulle outsource arbejdsopgaver, specielt den type arbejde, som bliver mødt af potentielle kunder. Det bliver hurtigt nemt for udefrakommende kandidater at sige de rigtige ting, hvis du ikke har de store krav til din opgave. Udfordrer de potentielle kandidater og husk, at et samarbejde bliver meget mere effektivt, når begge parter stoler på hinanden, og har tillid at opgaverne bliver udført ordentligt.

Gå deres portfolio igennem, og se om den er fyldt med stavefejl eller om den er fyldt med godt indhold.

Læs anbefalinger og få indsigt i hvad tidligere virksomheder, der har hyret freelanceren, synes om vedkommende.

Overvej en mindre opgave til at starte med. Hvis du kan dele freelancerens arbejde op i etaper, anbefales det kraftigt at lave en mindre test-opgave først, så freelanceren har mulighed for at vise sit værd, og kan vinde din tillid.

 

Led efter freelancere, som vil samarbejde, og ved hvordan man gør det

En af de største ulemper ved at arbejde med freelanceres er, at forholdet hurtigt kan virke distanceret, og du kan som virksomhed have frygt for, om freelanceren forstår dig. Det er vigtigt at udnytte de muligheder der er for at dele ideer og hjælpe freelanceren med at forstå hvordan du tænker.

At dele din virksomheds vision, og give indsigt i tanker omkring nuværende tiltag, såvel som tidligere, og måske fremtidige, kan hjælpe med at synkronisere tankegangen imellem jer.

Som en del af “interviewet”, kan du spørge ind til hvordan kommunikationen imellem freelanceren og tidligere arbejdspladser har været. Du kan enten spørge direkte indtil emnet, eller være mere diskret og bruge spørgsmål såsom:

“Hvad var din tilgang til denne opgave du lavede for xyz?”

“Hvordan har du håndteret udfordringer, såsom research og forståelse af virksomheder?”

“Hvad mener du er nøglen til et succesfuldt freelance-samarbejde?”

Ovenstående vil med garanti hjælpe dig med at segmentere imellem dem, som forstår dig, og dem som bare vil tjene hurtige penge, uden reel interesse i din forretning.

 

Find en som er engageret i din forretnings succes

De bedste freelancere kan hurtigt miste interessen i at arbejde for dig og din virksomhed, hvis kke de føler at blive lukket indenfor i din virksomhed og være med til at præge den ift. udgangspunktet. Derfor er det en god idé, når du laver et opslag, at fortælle om hvad din virksomhed laver, hvilken vision du har, og hvorfor du har verdens sejeste forretning. At tænke udover hvad der rent praktisk skal udføres af arbejde, kan hjælpe med at motivere andre, og vil øge sandsynligheden for at de rette kandidater også henvender sig.

 

Ikke undervurder gode kommunikative kompetencer

Når du arbejder med freelancere, vil kommunikationen typisk være over email, chat-beskeder og engang imellem skype-opringninger. God kommunikation kan være forskellen på verdens bedste samarbejde, og noget der ender ud i vasken efter en uge.

Inden du hyrer en freelancer, så bid mærke i hvor hurtigt vedkommende er til at besvare dine henvendelser, og om samtalen tilgås med god forberedelse.

At være i stand til at arbejde godt sammen med freelancere, som passer ind i måden du arbejder på, kan hjælpe dig med at drive din forretning meget mere effektivt, og i sidste ende opnå bedre resultater.

Medejer af Alfabeto - digital nørd med udgangspunkt i marketing og data.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer