Forskellen på push- og pull-markedsføring

Forskellen på Push- og Pull-markedsføring ligger i måden hvorpå ens målgruppe appeleres til. Det handler i høj grad om kommunikation, og kan gøres på flere forskellige måder. Push-markedsføring handler i de fleste tilfælde om, som navnet antyder, at skubbe potentielle kunder mod et mål, du har opsat.

Det kan være køb af et produkt, tilmelding til en service eller noget helt tredje.

Pull-markedsføring handler derimod om at opbygge loyalitet mellem dig og din målgruppe, så dit brand styrkes, og det i stedet bliver forbrugeren der leder efter dig.

Hvad er Push-markedsføring?

For at skære det helt ind til benet – så er det en salgsstrategi, hvor virksomheder forsøger at eksponere deres løsninger overfor potentielle kunder. Optimalt set gøres dette, hvis du kan ramme din målgruppe på et tidspunkt, hvor de er åbne overfor dit tilbud, og i det rette mindset. Digitalt gøres dette igennem display-annoncer, hvor budskabet bæres frem af grafik og tekst. Offline kan det fx gøres gennem tilbudsaviser – og opleves typisk fra fx supermarkeder, der gør opmærksom på en række udvalgte produkter.

Selve strategien er ganske effektiv til at skaffe køb her og nu, og altså skabe målbare resultater på kort sigt.

Kendetegnende ved Push-markedsføring er, at det afbryder ens umiddelbare handling og stjæler opmærksomhed. Det handler om en enkelt ting, og optræder typisk gennem reklamer. Det er kortsigtet, hurtigt og effektivt til at skaffe resultater, dog ofte dyrt. Der skabes typisk ingen seriøs relation til virksomheden herigennem.

Eksempler:
– Direkte mails
– Tv / Radio
– Kold Canvas
– Telemarketing
– PPC
– Købte leads

Hvad er Pull-markedsføring?

Modsat Push, så har Pull den modsatte tilgang. Målet her er i sidste ende at få kunden til at lede efter dig, når behovet, du kan løse, opstår. Dette anses som værende mere effektivt på længere sigt, da der tales mere til personen end pengepungen, hvorfor et forhold mellem virksomhed og forbruger opstår.

Det handler om at skabe loyalitet gennem et velfungerende forhold til kunder, så de forhåbentligt vender retur, når et nyt problem opstår – i forlængelse af dette, er word-of-mouth en uvurderlig effekt, som alle virksomheder skal være stolte af at opleve, da dette kan give nogle af de be bedste og billigste kunder.

Denne strategi kræver en dybere indsigt i målgruppen, men kan resultere i fremragende resultater både på kort såvel som lang sigt.

Kendetegnende ved Pull-markedsføring er, at det skaber engagement hos målgruppen, det er attraktivt og opsøgende, typisk uden henblik på direkte køb. Det skabes blandt andet gennem content marketing, der altså har udgangspunkt i at skabe kvalitet gennem informativt materiale, som skaber tillid.

Eksempler:
– Affiliate / Strategiske partnerskaber
– Referral
Søgemaskineoptimering (SEO)
– Networking
– Blogs
– SoMe (Social Media)
– Podcasts

Medejer af Alfabeto - digital nørd med udgangspunkt i marketing og data.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer