Gæsteblogindlæg: Content marketing i praksis

Content marketing i praksis

Det her er et indlæg jeg længe har haft lyst til at skrive, så da jeg fik muligheden for at skrive det på Alfabetos blog, var det en god undskyldning for at komme i gang. Indlægget kommer til at give dig nogle konkrete værktøjer, for at få større succes med content marketing. Mine partnere og jeg driver hardware prissammenlignings-siden https://compware.dk/ hvor vi blandt andet har benyttet Alfabeto til content marketing. Jeg vil gerne vise jer hvordan vi arbejder med content, på en måde så du også selv kan komme i gang.

Hvad er content marketing?

For at forstå hvad content marketing er og hvorfor det pludselig blev populært igen, skal vi lige skrue tiden tilbage. Fra 2005-2010 var der rigtig mange elendige affiliate hjemmesider, der skrev en masse nonsens om et produkt, for at få det solgt. I mellemtiden slog de sociale medier igennem som f.eks. Youtube og Facebook. Hurtigt blev det overfyldt med spam fordi alle virksomheder ville fortælle hvor dygtige de selv var.

Content marketing, består af content og marketing. Ideen er at lave noget godt indhold som det kan betale sig at markedsføre, hvis man kigger på mange af de kampagner der vinder priser, ser man faktisk at indholdet ikke direkte sælger en ydelse. F.eks. Momondos DNA journey, som er blevet set mere end 27 millioner gange på Facebook. Det ville være umuligt hvis Momondo havde lavet en kampagne med formålet at forklare dig om deres service. I nogle tilfælde kan indholdet godt stå alene, men som regel er det en god ide at markedsføre det. Det kræver en strategi. Her er de tre største grunde til at content markedsføring fejler

  1. Manglende strategi/analyse
  2. Dårlig eller ikke relevant content
  3. Manglende markedsføring

De to nederste kan undgås hvis man har styr på den første.

Manglende strategi/analyse

Inden du bare går i gang med at lave content, bør du undersøge om der reelt er et behov for det du er ved at skrive. Du kan med fordel bruge ”Hvem, Hvad, Hvor”.

Hvem skal det indhold du laver skabe værdi for? Nogle foretrækker at kigge på de 4 kundetyper, eller lave personaer af deres kunder. Du ved nok bedre end nogen anden hvem din målgruppe er, og hvilke forskellige segmenter der findes. Lad os bruge en fiskebutik som eksempel, vi kan kalde den ”Frisk Fisk”. De vil gerne forsøge at bruge content til at ramme nogle kunder de ikke har i dag, lad os sige det omhandler mænd fra 40-60 år. De vil gerne prøve at ramme jakkesæt-typen, der måske ikke lige får handlet nok fisk ind, denne type person er ambitiøs, karriereorienteret, har travlt, elsker tal og tager rationale beslutninger. Fint, nu ved vi hvem modtageren er.

Hvad: Et oplagt emne er, at omega 3 er vigtigt, og alle bør spise fisk 1 gang om ugen. Der skal derfor laves en god artikel, med hvordan omega 3 giver mere energi på arbejdet, man sover bedre og alle de andre gode effekter, som bakkes op med tal. Eventuelt tilbyd at køre det hjem til personerne 1 gang om ugen.

En vigtig ting at tilføje til det her afsnit er, at det første du bør gøre er, at google hvad der findes af content derude i forvejen, hvis der ikke findes gode artikler om emnet der lige præcis rammer din målgruppe, er det en oplagt mulighed.

(Inden jeg skulle skrive den her guide, googlede jeg selvfølgelig også lige content marketing, her fandt jeg ud af, at top-3 artikler var meget forklarende, og ikke rigtig var en ”hands on guide”, derfor er det oplagt at lave én, nu hvor det andet allerede findes)

Hvor: En af de mest oversete ting ved content marketing er distribueringen af indholdet. I det her eksempel kan indholdet ikke betale sig at lave, hvis i ikke får det ud til målgruppen. Det er også vigtigt at forstå, at der også findes andre måder end SEO, lige i det her eksempel giver det måske mening, at lave artiklen så den bedre egner sig til Facebook, hvor du kan segmentere lige efter målgruppen.

I mange tilfælde giver det meget mening, at lave ting som folk på Google søger efter. I den her case, kunne det f.eks. være fiskeopskrifter til en lidt større målgruppe. Det er sådan noget der bliver googlet hver eneste dag af utallige personer.

Så for at opsummere, tænk ”Hvem, hvad og hvor” ind i din strategi. Det er klart hvis du udelukkende gør det for SEO, er det vigtigt at analysere om der er søgninger på ordet og hvor ordet ligger i kunderejsen.

Dårlig eller ikke relevant content

Lad os først tage dårligt content, det siger lidt sig selv, men alligevel føler jeg mig nødsaget til at pointere det. Der er ingen grund til at skrive:

  • Intetsigende indlæg
  • Indlæg der allerede eksistere i en MEGET bedre form
  • Indlæg fyldt med stavefejl

Den sidste, er grunden til vi altid har en ekstern korrekturlæser, som går indlæg igennem for de værste fejl, og det anbefaler jeg til alle, eller helt at outsource selve indholdet, det vigtigste er at du har en plan med det indhold du skal have lavet, og ikke at du selv skriver det, da det ofte vil være spild af tid for mange folk.

Under strategi og analyse snakkede vi om ”Hvem, hvad og hvor”, men én ting som kan gøre dit indhold irrelevant er, hvis du fejlvurdere hvor kunden er i rejsen. Lad os fortsætte eksemplet hos fiskehandleren.

Blogindlæg: Når folk søger efter opskrifter, eller gerne vil lære mere om omega 3, er de selv ret tidligt i købsprocessen, og mangler derfor en grund til at gøre købet. Det er derfor vigtigt at du informerer folk, og svarer på det de gerne vil vide, fremfor bare at sælge. Selvfølgelig kan du godt gøre opmærksom på, at du selv sælger fisk til deres opskrift, og at de kan få det til døren. De leder bare først og fremmest efter en opskrift. Her kan det være en god ide at lede efter bløde konverteringer, som f.eks. er det muligt at få deres e-mail så de kan modtage flere opskrifter? Er det muligt at få et like?

Kategoritekster: Her er folk lidt tættere på et køb, uanset om de søger efter delikatesser, røget fisk eller noget helt tredje. Det er stadig vigtigt at informere folk, fordi de ved ikke helt hvad de vil have når de søger efter mere generelle ting, men samtidig kan man også godt tillade sig at være mere sælgende.

Produkttekster: Her er folk mest varme, når de f.eks. søger på en bestemt slags laks, så er det nok fordi de har læst en opskrift et eller andet sted, og her er dit job primært at overtale kunden til at købe hos dig. Altså hvorfor skal de købe produktet og hvorfor skal det være hos dig? De fleste folk gør ikke særlig meget ud af deres produkttekster, fordi de har et lavt antal søgninger på google og det ikke umiddelbart er noget indhold der egner sig til marketing. Dog, selvom de har få søgninger konverterer de rigtig meget.

Tip: Pas på dobbeltbetydninger i Google. Det kan godt være at Google Keyword Planner fortæller dig, at der er mange søgninger på en bestemt type fisk, men det kan ligeså godt være til skoleopgaver eller fisketure. Derfor, kig altid på top-3 på Google og prisen på søgeordet. Det bekræfter ofte om det er et godt eller dårligt søgeord forretningsmæssigt.

Manglende markedsføring af content.

Ting som kategori- og produkttekster skal være på plads, og det er ikke her du laver content marketing, det er på din blog. I stedet for bare at skrive nye intetsigende blogindlæg hver dag. Så lav en plan, den mest langtidsholdbare plan er at prøve at lave content der rangere godt på google – dog, så kan det sagtens suppleres af Facebook ads, hvis du forsøger at ramme en bestemt målgruppe. Begge ting har pros and cons.

Nedenfor ser du et screenshot af en content marketing kampagne fra 2016 for et andet projekt. Indholdet var tiltænkt at få folk til at like og dele. Kampagnen kostede en del at lave, men selve markedsføringen af den kostede 0 kr. Til gengæld var det meget top funnel trafik. Altså folk der ikke rigtig var så meget engageret i os, men mere i vores content – det kan dog kobles til bløde konverteringer, eller der kan opstilles et retargeting flow.

Hvis man vælger at lave godt content, der har et formål at hjælpe folk med specifikke søgeord på Google, så vil man se en kurve der stiger og stiger, det kan dog godt tage lang tid, og det kan ofte være en udfordring hvis man skal bruge resultater lige nu og her.

Step by step guide til at lave godt indhold:

  1. Find ud af hvilken målgruppe du gerne vil ramme (Det er vigtigt, at den defineres godt).
  2. Find en god indgangsvinkel. Skal det bruges på Google, kan du bruge Google Keyword Planner og lave en google søgning for at se om du kan gøre det bedre. Skal det bruges til en kampagne, er det vigtigt at finde et emne der er like- og delbart.
  3. Få indholdet produceret, enten selv med korrektur eller køb dig fra det. Det er bedre at skrive 2 gode blogindlæg om måneden, end 10 dårlige.
  4. igangsæt markedsføring af dit indhold. Facebook koster penge, Google Ads koster penge. Google SEO er gratis men tager meget tid.

Held og lykke med dit indhold!

 

 

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer