Hvorfor god content marketing er vigtigt – og hvordan du selv skaber det

Du kender udtrykket “Content is king”, ikke? Man kan i hvert fald sige, at uden content, vil din ellers flotte hjemmeside ikke få megen opmærksomhed. Det samme vil gælde for dine annoncer på Facebook og dit visitkort. Med andre ord, så er content det, der skaber dybden, hvor hjemmesiden, annoncen og visitkortet skaber rammen.

Nøgleordet er content marketing – det er vigtigere end nogensinde før.

Men… mine kunder bliver bombarderet med content?

Præcis. Og præcis derfor er god content vigtigere end nogensinde før. For med mængden af indhold dine kunder bliver bombarderet med, er det samtidig blevet sværere end nogensinde før at få dem til at læse dit indhold.

Men lad os se, om vi i dette indlæg ikke kan gøre noget ved netop dét.

Men inden vi går i gang, så lad os lige få understreget hvor vigtigt det er med gode, velskrevne artikler. I 2011 foretog Custom Content Council en større undersøgelse, der slog fast, at 70% af de adspurgte foretrak at få deres informationer fra velskrevne artikler som modsvar til kommercielle reklamer.

Det har selvfølgelig været et wake-up-call for mange virksomheder, hvorfor alle i dag gør sig i content marketing. Men ikke alle gør det lige godt, så lad os sørge for, at du ikke bliver én af dem.

Content marketing 101

Øøøøh.. Content marketing-hvad-for-noget? Lad os hurtigt og præcist konkretisere hvad content marketing er:

Content marketing er måden hvorpå, du serverer information af høj kvalitet med den rette information til dine potentielle kunder. Lad os antage, at du har en webshop, hvorpå du sælger badetøj. Dine produkter vil i nogen grad tale for sig selv, men for at få dine potentielle købere til at forstå hvorfor de skal købe hos dig, skal du skabe tillid, være informerende og udvise autoritet.

Disse 3 ting opnåes igennem content marketing, for det er langt fra sikkert, at den besøgende køber hos dig første gang. Men 4 dage efter falder han over en af dine tekster omhandlende det nye mærke SwimNice, hvori du på en fantastisk måde har forklaret hvorfor det er det nye førende mærke, som alle bør bruge, når de skal sydpå.

Den potentielle kunde bliver så begejstret for din informative artikel, at han deler den med sine svømmevenner, som ligeså bliver betaget af det nye mærke. De vælger alle at købe et par. Dét er effekten af god content marketing: du leverer information, der hjælper kunden til at træffe den rigtige beslutning, som i dette tilfælde er et køb.

For at gøre det billedligt, kan man sige at webshoppen er nettet, der bliver kastet efter kunden, hvor den informative artikel er krogen som kunden bidder på – det er nemlig den informative artikel der her for alvor interesserer den potentielle køber og gør, at han i sidste ende vælger netop din webshop.

Men content marketing stopper ikke ved købet. Content marketing er en løbende opgave, der gør at kunden som netop har handlet hos dig også handler hos dig om 1 måned og om 2 måneder. For det er content markting, der gør at kunden husker dig, i stedet for at falde over en konkurrent. Men for at du kontinuerligt kan levere content til dine kunder og potentielle kunder er det vigtigt, at du ikke har salg for øje, da det ikke er tanken om at skulle bruge penge, der underholder og fascinerer, men derimod tanken om at blive klogere og udforske nye, som i vores tilfælde, mærker.

Hvad kan content marketing gøre?

Alt hvad man foretager sig i en virksomhed, har selvfølgelig ét og samme formål: at tjene penge. Sådan er det også med content marketing, selvom det ikke er dets egentlige mål. Med content marketing handler det i højere grad om at informere, skabe tillid og få den potentielle køber til at huske dig. Sammen med øvrige dele af din virksomhed, eksempelvis dit salgsarbejde og din hjemmeside, skabes en helhedsoplevelse, der ender ud i et køb.

Mange virksomheder oplever øget salg efter at have implementeret en content marketing-strategi (lad os kigge på sådan en i et andet blogindlæg). Men udover at assistere til salg, så kan content marketing også gøre andre ting:

  1. Folk der er vilde med det indhold, du publicerer, vil ofte være villige til at efterlade kontaktinformationer. Ikke nødvendigvis for at få solgt noget af dig, men for at modtage mere indhold fra dig.
  2. Med tiden, når du har publiceret nok content af god kvalitet, vil du begynde at få faste følgere, der agerer på dine publikationer. Dette er godt, for ét er at det skaber et større reach som gør at folk du normalt ikke vil nå, nu vil lægge mærke til din virksomhed – og vigtigt her: huske dit navn, når deres behov opstår.
  3. Når du regelmæssigt udgiver indhold om specifikke emner, vil folk begynde at associere dig som værende en autoritet. Det er godt for din virksomhed, for autoritet er også lig med tillid og tillid mellem virksomhed og kunde fører til langvarende forhold. Tænk bare på, hvor mange gange du har handlet et sted baseret på din tillid til dem.

Så hvordan sikrer du dig, at du leverer god content marketing?

Det gode ved content marketing er, at det som udgangspunt ikke koster noget, andet end din egen tid (lad os komme retur hertil i næste afsnit). Lad os lave en tjek-liste, der sikrer at du kommer godt i gang:

  1. Hvilken type kunde har du? Er det nybagte forældre? Er det karriere-kvinden eller gameren? Dit indhold skal tale til din målgruppe, ellers er din tid spildt, for ingen læser noget, der ikke interesserer dem.
  2. Indholdet skal være af høj kvalitet og informativt. Der er mange andre om buddet, så måden hvorpå du skildrer dig ud, er ved at levere noget, de andre ikke kan, enten fordi de ikke prioriterer det nok, eller fordi de ikke har ressourcerne. Alle kan skrive, men ikke alle kan skrive godt.
  3. Indholdet skal komme fra hjertet, så man kan føle og fornemme i sproget, at der er passion bag ordene. Med andre ord skal indholdet være originalt – alle kan kopiere, og hvad får du ud af at skrive noget konkurrenten har skrevet? Det er jo gratis reklame til den forkerte!
  4. Indholdet skal ikke blot findes af dem, du deler det med på sociale medier. Indholdet skal også findes på Google, så SEO spiller også en vigtig faktor. For at udarbejde god content marketing, skal du have en forståelse for SEO og hvordan man sikrer sig, at teksterne både taler til læseren og til Google.

Er du så selv i stand til at levere content marketing?

Det er i sidste ende spørgsmålet, du skal stille dig selv. Har du kvalifikationerne? Har du tiden? Har du idéerne? Hvis ikke, skal du finde en løsning, for content marketing kan ikke undværes.

Ifølge The Content Marketing Institute er de største syndere i forhold til at få produceret content marketing mangel på tid og mangel på muligheden for at producere nok indhold. Vi kender allesammen til det evige dilemma med prioritering – man vil jo gerne nå det hele, men det kan man bare ikke. Derfor er det vigtigt at tænke i investering; hvad kan du gøre bedst selv og hvad bør du lade andre om?

Det er ikke smart at bruge 2-3 timer på at skrive en tekst, som bliver halvgod, hvis du kan bruge 2-3 timer hos en kunde som bliver superglad. Så hellere overlade tekstarbejdet til en fagperson, der kan løfte opgaven.

 

 

Jeg er medejer af Alfabeto. Arbejder primært med produktudvikling, Kundehåndtering og PR. Og så elsker jeg at skrive om en hulens masse.

1 comments On Hvorfor god content marketing er vigtigt – og hvordan du selv skaber det

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer