Outsource dit tekstarbejde

Når du ønsker at outsource noget arbejde, skyldes det typisk at du enten ikke har tid eller kompetencerne til selv at udføre opgaven. I nogle tilfælde er det også begge dele.

Det er utroligt vigtigt at fungere online, især i et land som Danmark, hvor nærmest alle har adgang til internet, og hvor vi generelt er dygtige til at benytte det. Alle brancher er nødt til at komme online, for konkurrencen er for dyr offline og det er for svært for virksomhederne at måle på, om pengene bliver brugt godt på skiltet, de har sat op 5 gader henne.

Jeg har kompetencerne, men ikke tiden

Hvis du er ekspert på dit område, men ikke har tid til at formidle, er der heldigvis en løsning. Med en professionel tekstforfatter, får du fat i et individ, der lever af at vidensdele og formidle utallige budskaber til mange forskellige typer af mennesker.

Men andre ord, så vil din viden kunne blive oversat til et sprog, som andre end dig selv, vil kunne forstå.

Det er generelt godt at få et par ekstra sæt øjne på det man laver, hvorfor det klart anbefales at få en tekstforfatter med på sidelinjen, der kan pointere forbedringer og rettelser i dit udkast, så benarbejdet sidder i skabet, inden teksten skal vises frem til potentielle kunder.

Dette er typisk en relativt billig opgave, da tekstforfatteren ikke skal igennem den store research-fase.

Jeg har ikke kompetencerne

Er det kompetencerne, du ikke sider inde med, skal du ikke være bange for at outsource tekstarbejdet, for værdien du får ud af at lade en anden lave det, du ikke er god til, så du kan bruge din tid bedst muligt, er et nøgletræk. Her kommer 3 gode og præcise råd til dig, der vil outsource tekstarbejde:

  • Udarbejd en ordentlig jobbeskrivelse, hvor du gør dig umage med at fortælle hvad du har brug for at få lavet. Har du ikke selv udarbejdet et udkast til teksten, så henvis til et godt eksempel på, hvad du søger.
  • At skrive en tekst handler om mere end godt og skidt. Det handler om at ramme takt og tone, således slutresultatet både rammer noget, du kan stå inde for, men også rammer dine potentielle købere. Derfor vil tekstforfatterne ofte engagere dig i arbejdet i form af feedback på udkast, spørgsmål til din virksomhed, m.v.
  • Pris er en vigtig faktor, men ha’ investeringen in mente. Der er for mange virksomhedsejere der bliver forskrækket af nutidsomkostningen ved outsourcing af tekstarbejde, da de ikke tager tekstens potentiale med i beregningen. Hvis du er ved at få lavet en tekst til en vigtig landing page, der skal konvertere 5 kunder månedligt, så er 1.000 kr. peanuts at betale for den tekst.

Fordele og ulemper ved de to løsninger

Der er fordele og ulemper ved begge løsninger, som er repræsenteret i dette blogindlæg.

Lad os starte med første løsning, hvor du giver udkast. Fordelen her er helt klart, at usikkerheden er mindre, da du langt hen ad vejen selv har været med til at præge slutproduktet. Ulempen er så på den anden side, at du har brugt væsentligt mere tid på opgaven, som du ikke kan bruge på andre ting.

Fordelen ved den anden løsning er, at du kan bruge tid på andre ting, mens du lader en professionel tekstforfatter om at klare opgaven fra a-z. Det betyder selvfølgelig også at udgiften vil være større, da tekstforfatteren skal bruge mere tid, hvilket er ulempen.

Medejer af Alfabeto - digital nørd med udgangspunkt i marketing og data.

1 comments On Outsource dit tekstarbejde

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer