Sådan skriver du et godt blogindlæg

Alle virksomheder bør have en blog, hvor de kan dele ud af viden, oplevelser, guides og nyheder. Ikke nok med at blogindlægs har en SEO-mæssig effekt, så er de også med til at engagere og inddrage læseren i virksomheden.

Hvad er et blogindlæg?

Et blogindlæg bruges til at dele information af den ene eller anden slags. Det kan enten være en serie af indlæg om et specifikt emne, men det kan også sagtens være en masse sporadiske emner, man deler. Vigtigst af alt, er at man holder det interessant for læserne, for ellers ender man med at skrive til sig selv og det er ikke sjovt i længden.

Formår du at holde dine blogindlægs på et niveau, hvor læserne synes at få noget ud af det, vil du over tid opleve at flere og flere begynder at følge dig. Blogindlægs har nemlig den effekt, at de skaber autoritet hos læserne, da hele idéen med et blogindlæg er at informere/lære andre om et emne, man ved meget om. Hvis du tænker over det nu, kan du nok godt komme i tanke om et par stykker, du følger, fordi de gentagende gange har udgivet nyttigt content.

Hvor langt skal et blogindlæg være?

Før i tiden, var korte blogindlægs at foretrække. Et typisk indlæg lå på ca. 300-500 ord. Her handlende det i høj grad om at tale til Google fremfor at give læseren nok information.

Det er helt omvendt i dag. Google er blevet klogere, og skal nok “høre” dig, hvorfor det i langt højere grad handler om at levere relevant information til læseren.

Det har altid været en ting det med længden. Der har aldrig været tvivl om at længden på et blogindlæg havde en effekt. Det har stadig en effekt, men effekten er sværere at få øje på, da der skal mere til.

Det er fornuftigt at tænke Google som en virksomhed. Denne virksomhed vil gerne fremvise sine brugere de bedst mulige søgeresultater, når brugerne leder efter svar. I den sammenhæng er Google kommet frem til at længere blogindlæg må være mere detaljeret og fyldestgørende, hvorfor dette er at stile efter.

Men hvad nu hvis et spørgsmål kan besvares kort? Svaret er RankBrain. RankBrain er kort fortalt en AI-maskine, der er programmeret til at give dig de søgeresultater, der giver bedst mening ud fra sætninger og ord. Sagt på en anden måde, så præsenterer RankBrain dig for det svar, som flest andre har fundet relevant uafhængigt af længden.

Lad os hoppe tilbage til dengang, hvor et blogindlæg skulle være 500 ord. For netop 500 ord er måske et meget godt pejlemærke ift minimumslængden på dine blogindlæg. Ved 500+ ord mener Google, at du skriver til dine besøgende og ikke skriver for at skrive og deraf ranke bedre.

Lidt simpel data at kigge på

En herre ved navn Brian Dean udarbejdede en undersøgelse, hvori han vil finde ud af, om der var en sammenhæng mellem længde på en artikel og rangeringen af denne artikel i SERP (Google’s søgeresultater). Umiddelbart var hans svar ‘ja’, for han fandt frem til at indlæg på 2000 ord ofte var at finde på side 1 i en Google-søgning.

Når ovenstående så er sagt, så kan vi mere eller mindre smide undersøgelsen i skraldespanden, for vi skal huske på, at Google bruger mere end 200 faktorer i arbejdet på at rangere en enkelt side – så blot fordi man skriver en lang artikel, er det ikke lig med, at man ender på side 1. Men det giver alligevel en indikation om, at lang nok er bedre end kort.

Hvad er svaret så?

Spørgsmålet er måske snarere, om der er et rigtigt svar? For som tidligere nævnt, så handler det i høj grad om at skrive til dem, der søger på emnet. Så i stedet for at kigge på antal ord, bør man snarere kigge på værdien i blogindlægget. Giver ordene mening? Er alle ord der af en årsag? Kan man optimere blogindlægget, så det bliver nemmere tilgængeligt?

Alt i alt handler det om at kigge på, hvad andre gør, for hvis det virker for dem, vil det højst sandsynligt også virke for dig – du skal bare huske, at hvis du vil slå dem, skal du gøre det bedre.

 

Hvordan skriver jeg et blogindlæg?

Først og fremmest, skal du skrive et blogindlæg, fordi du har noget på hjerte. Og så skal du forstå dem, du skriver til. For at nå et punkt, hvor du forstår, hvad du skal skrive, kræver det planlægning.

hvordan skriver jeg et blogindlæg?

Planlægning:

Planlægningen handler om at finde ud af, hvad du skal skrive, så du ikke ender ud med at bruge en masse timer på noget, du ikke selv føler for, når det kommer til stykket. Det gode blogindlæg kommer nemlig først, når du skriver om noget, du brænder for. Det kan godt tage mange dage at få denne “I got it”-følelse, men du er ikke i tvivl, når den er der, for ordene vil simpelthen flyve ud af fingrespidserne og ned på tastaturet.

Find ud af hvilke underemner dit blogindlæg skal indeholde, eksempel:

1. Hvad er et blogindlæg
2. Hvor langt skal et blogindlæg være
3. Hvordan skriver man et blogindlæg?
4. Hvor ofte skal du skrive et blogindlæg?
5. Eksempler på blogindlæg der virker

Ved at angive underemner risikerer du ikke pludselig at ryge ud på et galt sidespor, men formår at holde dig til emnet. Selv de bedste bloggere udarbejder det, man vil kalde for “outlines”.

Gå i gang med at undersøg emnet. Er der opdateringer, som du ikke er ajour med? Måske en stor nyhed, du kan tilføje til blogindlægget? Er du sikker på, at det, du skriver er korrekt? Get your facts straight! Ved at have gjort sit forarbejde kommer dit blogindlæg til at virke langt skarpere og mere præcist overfor læseren.

Overskriften

Alle har en mening om overskriften, fordi den kan lokke så frygtelig meget. Af den grund er overskriften essentiel for dit blogindlæg, for det første man som potentiel læser vil få øje på, er din valgte overskrift. Selvom du kan have skrevet et superspændende blogindlæg, kan en kedelig overskrift gøre, at man fuldstændig fravælger dit blogindlæg.

Der er overordnet set 2 måder hvorpå, du kan arbejde med overskrifter. Enten kan du lave overskriften fra start og bruge den som et pejlemærke for din outline – på den måde sikrer du dig en rød tråd hele vejen igennem. Du kan også vælge at arbejde med en “løs overskrift”, hvor du til sidst finder ud af den endelige titel, afhængigt af indlæggets endelige indhold.

At skrive indholdet

Vi har netop været inde omkring de lange blogindlæg, og det betyder selvfølgelig også, at det i dag tager længere tid at skrive dem. Der er ikke nogen rigtig eller forkert approach her – det handler om hvordan du foretrækker at gå i gang med en opgave.

Personligt er jeg til de korte, meget effektive “bursts”, hvor jeg er 100% fokuseret. Men jeg ved fra mange andre, at de foretrækker de længere, mere seje træk for at blive i samme miljø.

Såfremt du, ligesom jeg, foretrækker de korte sessioner, så øv dig på at få skrevet så meget som overhovedet muligt. Det kan være fristende at holde lige for mange pauser for at lave andre ting, men det er også her, at du kan ende med at hoppe for meget frem og tilbage og dermed komme helt ud af zonen, hvilket i mange tilfælde resulterer i et rodet blogindlæg.

Og så er det jo sådan med det at skrive, at jo mere, du gør det, jo bedre og mere effektiv bliver du – ligesom med alle andre færdigheder.

guide til blogindlæg

Brug billeder

Jeg er ikke selv god til at bruge billeder, og da jeg startede på dette punkt, var der ingen billeder af finde i dette indlæg. Ups. Men at bruge billeder har mange fordele, især fordi det bløder det, til tider, tunge tekst en anelse om og giver mulighed for at trække vejret ind imellem.

Der er mange former for billeder og de afhænger helt naturligt af dit emne. Nogle blogindlæg vil kræve billeder, der forklarer og illustrerer, medens andre blogindlæg vil kræve mere personlige billeder, måske endda af dig selv og din familie.

Den sidste del

Først og fremmest, så skal man acceptere at ens blogindlæg ALTID kan blive bedre. Sådan er det bare. Derfor, når du er færdig og skal have den rette igennem, så gør klart for dig selv, hvad du kigger efter, for ellers kan du rette i al evighed.

Jeg vil anbefale, at du især holder øje med lange sætninger, som kan forenkles. Lange sætninger, hvor man forsøger at forklare for meget, kan ødelægge læseren flow og få teksten til at virke meget tung. Derfor: fjern dem.

Læs teksten højt. Giver det mening? Lyder det fjollet? Hvis noget lyder skævt, så ret til – du skal ikke være bange for at rette “on-the-fly”.

Når du så mener, at du er all set, så få en anden til at læse den igennem. Man kan ikke rette sine egne tekster igennem, da man simpelthen er blind for for mange ting, grundet at man har en bestemt måde at skrive på – denne kan man ikke lave om. Derfor, især hvis det er en vigtig artikel, kan det være fornuftigt at få andre til at læse den igennem.

Hvorfor ofte skal jeg skrive?

Der er lidt forskellige strategier her, da det kommer ned til hvilken type blogindlæg, du har med at gøre.

Lad os antage, at du er i gang med en længere serie af indlæg omhandlende et specifikt emne. Her vil det ikke give mening at skrive et indlæg hver dag, da idéen med serier er at holde spændingen hen og få interesserede til at “savne” indholdet. Hvis du kan opnå denne længsel så at sige, så kommer dine blogindlægs til at føles langt mere interessante end hvis du blot forærede det hele væk på én gang. Tænk engang over hvordan TV-serier udsendes 😉

Men har du derimod med “almindelige” blogindlægs at gøre, som kan omhandle alt mellem himmel og jord, er tommelfingerreglen at jo oftere, du udgiver noget, jo bedre. Det handler nemlig om at gøre det til en vane for dine læsere at besøge din blog, og her hjælper kontinuerlighed til, da de skal opleve, at der altid er noget nyt at komme efter.

Gode blogs, du kan følge – og blive inspireret af

Jeg følger jævnligt andre blogs, både for at blive klogere på specifikke emner, men også fordi jeg finder det interessant at se diversiteten i blog-opsætninger, valg af emner, hvordan forskellige virksomheder prioriterer blogs, m.v.

Nogle af de blogs, jeg på daglig basis besøger er:

Intercom’s blog.

Intercom er en af de hotteste tech-virksomheder, og deres blog er også en af de bedste, der findes. Det, som Intercom gør godt med deres blog, er at involvere store dele af virksomheden i den. De har rigtig mange skribenter, hvilket er med til at give nuancerede og mere dybdegående indblik i forskellige aspekter af tech-verdenen.

HubSpot’s blog.

Hvis man vil være med på marketing-noderne, skal man læse og holde sig opdateret hos HubSpot, that’s it. Indlæggende er lange og dybdegående, og ofte fyldt med links til eksterne kilder – ekstrem lærerigt.

Neilpatel’s blog.

Han sætter dagsordenen på trends og rykker på tingene. Han er indeover det meste og så har han et netværk, der spænder verdenen rundt. Han er the one at lytte til, når man alligevel ikke laver noget. Det er fantastisk tidsfordriv på en klog måde.

Hvad med SEO, keywords og værktøjer?

Det er fuldstændig korrekt, at disse 3 punkter ikke er medtaget i dette blogindlæg, Grunden til dét er, at det ikke skal afhænge af SEO, keywords og diverse værktøjer. Nogle gange skal man bare gøre det, fordi man synes det er spændende. Man kan sagtens skrive gode blogindlægs, uden at vide ret meget om keywords eller ScreamingFrog, så alt det tager vi nogle andre indlæg, hvor det i øvrigt og vil være min kollega Sebastian, der slår på tasterne, da han er meget mere inde i det end jeg.

 

 

 

Jeg er medejer af Alfabeto. Arbejder primært med produktudvikling, Kundehåndtering og PR. Og så elsker jeg at skrive om en hulens masse.

1 comments On Sådan skriver du et godt blogindlæg

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer