Tekstbureau vs. Alfabeto

Når du har brug for tekstarbejde, ved du altid hvem, du skal kontakte, og når du ringer eller skriver, er der hjælp at hente prompte.. Nej, vel?

Ovenstående er dårligt for din virksomhed, for tid brugt er lig med penge brugt. Når det første tekstbureau ikke har tid, det næste tekstbureau ikke har tid, og det tredje heller ikke har tid, har du pludselig brugt mange ressourcer på at få løst din opgave. Selvom det ikke mærkes direkte, spilder du en masse penge på at lede efter en lappeløsning til dit behov. For jo mere tid, du bruger på ét, jo mindre tid er der til andet.

Derfor er det vigtigt at vide, hvad det egentlig kræver (målt i tid og derfor penge) at påbegynde tekstarbejde, når du ønsker at outsource.

De 3 parametre, du skal måle på:

  1. Tiden det tager at finde frem til en håndfuld tekstforfattere
  2. Tiden det tager at koge flere kandidater ned til én
  3. Tiden det tager før selve opgaven påbegyndes

1. Hvad er et tekstbureau?

Et tekstbureau, er en virksomhed, der varetager tekstopgaver for andre. Her sidder der ofte en håndfuld skribenter, der tager imod de opgaver, som chefen giver dem. I bund og grund er et tekstbureau det samme som en hvilken som helst virksomhed, hvor ansatte tager imod opgaver, løser dem, og leverer retur til kunden.

Ulempen ved et tekstbureau, er, at yderlige omkostninger går ind og påvirker produktet pris, hvilket betyder at man som kunde ender med at betale for mere end produktet og den viden, der lægger til grund for resultatet. Man betaler også for de markedsføringskroner, der er brugt på at få en selv ind i stalden. Jeg har skrevet mere om, hvorfor det kan betale sig at vælge den billige tekstforfatter i dette indlæg.

Som mine eksempler påviser længere nede i artiklen, er det simpelthen bare mere omstændigt at outsource tekstarbejde til et bureau.

2. Find tekstforfatterne

Uret går i gang i det øjeblik, du starter arbejdet med opgavebeskrivelsen, der skal give potentielle tekstforfattere en idé om, hvad der skal laves.

Denne proces er lang og tidskrævende. For ikke nok med, at der skal udfærdiges en opgavebeskrivelse, så skal der også findes potentielle tekstforfattere hos forskellige tekstbureauer, men hvor leder man henne? Og hvem er de rette? Og ofte vil man opleve at disse bureauer ikke selv har tid, og så skal de ud og finde hænder, der kan assistere med din opgave, men inden da skal bureauet tjekke op på tredjeparten for at se, om de overhovedet kan hjælpe med din opgave.

Og så er der også den del, der hos bureauer hedder “Har vi råd til denne kunde?”. Mange bureauer er udelukkende på udkig efter fuldtidsarbejde, da det er dyrt at sætte folk i gang med små opgaver.

3. Find den rette tekstforfatter

Her tæller uret, når du går i gang med at finde den rette tekstforfatter blandt de svar, du har fået retur, til opgaven påbegyndes. Det er et langt, sejt træk. Først og fremmest, skal du holde styr på responsen, for det er ikke sikkert, at det har været nok blot at kontakte et par bureauer via Google, du har garanteret også slået opslag op på sociale medier og forums for at have noget at vælge imellem. Det er mange kanaler, og man kommer tit til at overse den kandidat, der faktisk kunne være det gode match.

4. Opgaven skal påbegyndes

Nu skal det reelle arbejde med opgaven i gang. Du har fundet det rette match med et bureau, der fandt en tekstforfatter, enten fra egne rækker eller udefra (det ved man som kunde som regel ikke). Det siger sig selv, at det er vigtigt at nå herhen hurtigst muligt, for jo længere tid, der går, jo større er chancen for at en konkurrende virksomhed får fingrene i den tekstforfatter, du ellers kunne bruge. Og samtidig får du ikke brugt meget tid på øvrige opgaver.

Konklusionen

Hvis du vælger at bruge et tesktbureau, vil du fra behovet om nye tekster opstod, til det reelle arbejde med opgaven gik i gang, bruge i omegnen af 4-5 uger.

Hvis du derimod vælger at benytte Alfabeto, hvor tekstforfatterne kommer til dig, og hvor der samtidigt bliver sørget for al administrativt arbejde vha. platformen, så du kan bruge tiden på øvrige opgaver, vil du bruge 2-5 arbejdsdage fra behovet opstår til tekstforfatteren er gået i gang med opgaven.

Jeg er medejer af Alfabeto. Arbejder primært med produktudvikling, Kundehåndtering og PR. Og så elsker jeg at skrive om en hulens masse.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer